Week nummero 3 - Reisverslag uit Blagoevgrad, Bulgarije van Sofie Custers - WaarBenJij.nu Week nummero 3 - Reisverslag uit Blagoevgrad, Bulgarije van Sofie Custers - WaarBenJij.nu

Week nummero 3

Door: Sofie Custers

Blijf op de hoogte en volg Sofie

03 Februari 2014 | Bulgarije, Blagoevgrad

Privet (hallo),

Ja, raar maar waar. Ik spreek tegenwoordig ook al een beetje Russisch. Dat komt door de leukste ganggenootjes ooit. Het zijn seniors en ze willen ons van alles leren. Ze zeggen dat exchange studenten meestal alleen met elkaar omgaan en dat vinden ze erg jammer. Daarom proberen Fabienne en ik dat niet alleen maar te doen. Binnenkort gaan we hiken met deze laatstejaars meiden. Zij weten natuurlijk waar de place to be is voor dat soort activiteiten. Er zijn al twee schoolweken voorbij en ik heb het erg druk gehad. Dit is dan ook echt de eerste keer dat ik een beetje tijd heb voor mijn blog. Of in ieder geval een moment waarop ik niet lui ben. Want doordat ik ’s avonds pas om middernacht aan mijn essays begin en nooit voor drie uur in bed lig ben ik overdag kei moe en doe ik vaak middagdutjes. Het ritme van de gemiddelde student hier is heel erg onregelmatig. Mijn huisgenootje slaapt bijvoorbeeld alsmaar overdag en maakt ’s nachts haar huiswerk. Heel irritant soms.
De vakken die ik heb bevallen me gelukkig heel goed. Ik heb twee antropologie vakken en drie journalistiek vakken. Comparative Mythology en Cultural Conflict and Ethnisity zijn erg moeilijk voor mij omdat het vakken zijn waar ik nog nooit mee te maken heb gehad. Ik moet voor beide vakken elke week een essay/critic schrijven over getoonde BBC documentaires. Doordat ik dit moet doen heb ik echt een voorliefde ontwikkeld voor de BBC. Het is mijn droom geworden om daar volgend jaar stage te mogen lopen. Lijkt me echt enorm gaaf maar op de een of andere manier ook onbereikbaar. Deze vakken heb ik elke morgen van negen tot kwart over tien. Op maandag en dinsdag heb ik daarna hele middagen vrij voor huiswerk of leuke dingen. Op woensdag heb ik na antropologie nog Media Law and Ethics. Op donderdag heb ik Special Topics in Media: Hystory of documentairy’s; waar ik heel blij mee ben, ik heb philosophy hiervoor laten vallen, aan dit vak heb ik later veel meer. Vrijdag is mijn uitslaap dag wat dan ook betekend dat ik elke donderdag op stap ga. Ik heb dan pas Media Law and Ethics om half één en daarna de hele middag Video Journalism. Doordat hier een streng Amerikaans systeem geldt, moet je per se alle lessen volgen. Daarentegen is het contact met leraren wel een stuk informeler dan in Nederland. Een leraar brengt ons vrijdag na de les zelfs naar ons hotel in Bansko waar we gaan snowboarden, zodat we zijn les niet missen. Het laatst genoemde vak is eigenlijk hetzelfde als wat ik het afgelopen blok in Nederland heb gedaan. Medium Televisie. Zelf op pad gaan, filmen, monteren en ga zo maar door. Alleen gaat dat hier heel anders in zijn werk en dat is heel leuk om te zien. We hebben groepjes en in elk groepje zit een Bulgaar. Dat is ook echt wel nodig want het feit dat niemand hier Engels spreekt behalve studenten begint me onderhand dwars te zitten. Ik ben vandaag twee keer naar dezelfde apotheek moeten lopen omdat die vrouw niet snapte dat ik naar mijn bestelde hepatitis B serum vroeg.
Buiten het feit dat ik dacht -oh, dat doe ik wel even daar in Bulgarije- maar dat flink tegenvalt. Heb ik wel echt de tijd van mijn leven hier. Het stappen is enorm gaaf en cheap. Ze draaien in sommige clubs Chalka muziek. Dat is typisch Bulgaarse muziek, wat ik wel lachen vind maar de meeste studenten niet. De exchange studenten waar wij mee omgaan zijn werkelijk hilarisch. Ik weet nu al zeker dat ik in tranen ga uitbarsten als ik afscheid moet nemen van alle geweldige mensen die ik hier heb leren kennen. Nooit gedacht dat ik zo snel van die gekke Amerikanen kon gaan houden. Ik heb het gevoel dat ik veel van ze leer en we gaan nog veel mooie tijden tegenmoet samen. Afgelopen weekend zijn we in Thessaloniki geweest. Waar op dat moment een immens groot protest plaatsvond. Het is een mooie stad met een vreemde combinatie van oude monumenten en restanten tussen de nieuwbouw in. Het weekend daarvoor waren we in Pernik voor een Bulgaarse carnavals parade. Maar mijn vooruitzicht klinkt nog mooier; komend weekend gaan we drie dagen naar Bansko. Een populair skigebied een uurtje van Blago af. Ik verheug me enorm om weer eens op een snowboard te staan en op de après-ski. De meerderheid van de groep gaat naar de SPA. Dat was de keuze SPA of Skiën. Ik verklaar de spa-gangers voor gek. Het weekend daarna gaan we met onze kliek een weekend naar Istanbul. Elf uur in de bus zitten, whoehoeee. Het weekend daarna is het hier al tijd voor de nationaliteiten week en we gaan een dag naar Sofia om daar te winkelen en de opera en het theater te bezoeken. Dan kom ik alweer voor tien dagen naar huis, op zesentwintig februari. En als ik op zeven maart weer terug vlieg mag ik mijn vriendinnetje Tessa Cox meenemen om haar de schoonheid van het leven in Bulgarije te laten ervaren. Rond die tijd komen alweer de midterms en kan ik ook al mijn zomerkleren aan. Eerder dan jullie, lekker puh. Momenteel is iedereen hier op de campus hun tripje voor springbreak aan het boeken. Schijnbaar blijf niemand hier. Vele gaan naar Italië of willen naar Kroatië. Ik ben blij dat ik dat gedoe niet heb en gewoon lekker iedereen in Nederland kan komen knuffelen en carnaval met ze mag vieren. Sommige van onze vrienden denken er over om naar Amsterdam te komen. Die zullen dan zeker ook een dagje Sittards carnaval meepikken. Hopelijk zijn jullie nu weer genoeg op de hoogte van alles wat ik beleef. Op mij staat nu mijn volgende essay te wachten.
Tot over drieëntwintig dagen!

potselui (kusjes)

  • 03 Februari 2014 - 19:22

    Jacci:

    Ich vermisse dich
    Hoffentlich hast du viel Spaß und lernst viel. Wünsche dir noch viel Erfolg. Sehen uns ja bald.

  • 03 Februari 2014 - 19:51

    Tessa:

    Kan niet wachtennnnnnnn :D

  • 04 Februari 2014 - 08:19

    Erik:

    Sofie!
    Good bezig aan de angere kantj van Europa. Comparative Mythology liekt mich ech un hiel intetessant vak. Doa zuls ze de rest van dien leave nog veul plezeer aan beleave.
    Veul plezeer nog!

  • 04 Februari 2014 - 09:21

    José:

    Leuk verhaal Sofie. Uit de hand van een aankomend journaliste. De weken vliegen voorbij daar en zijn heel erg afwisselend. Geniet van je tijd daar. Groetjes and a big hug. Potselui.


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sofie

Actief sinds 12 Jan. 2014
Verslag gelezen: 510
Totaal aantal bezoekers 8697

Voorgaande reizen:

12 Januari 2014 - 28 Mei 2014

Studeren in Blago

Landen bezocht: